(On)professionaliteit op de werkvloer

10 tips die jou verder helpen.


Hoe professioneel je bent op je werk wordt gemeten aan hoe je je gedraagt binnen de muren van je kantoor en vaak ook daarbuiten. De mate van professionaliteit heeft echter niks te maken met het beroep dat je uitoefent. Een kassière of serveerder kan bijzonder professioneel zijn, terwijl een advocaat of dokter zich erg onprofessioneel kan opstellen, of vice versa. Professionaliteit komt vaak pas ter sprake als het afwezig is. Maar hoe kom je erachter welke mate van professionaliteit jij bezit? Wij van Constitute willen dat jij slaagt, daarom hebben we deze week weer 10 tips voor je hoe je -extra- professioneel kunt gedragen.

1. Wees behulpzaam

Een echte professional is altijd bereid om bij te springen bij een collega die omkomt in het werk. Hij of zij schroomt niet om kennis over een bepaald onderwerp te delen, een mening te geven, of om die extra paar handen te bieden die zo hard nodig zijn. Zo laat je zien dat je hart hebt voor de zaak.

2. Maak van op tijd komen je prioriteit

Met te laat komen geef je de indruk dat het werk je niet echt interesseert. Zorg ervoor dat je in de ochtend op tijd begint, op tijd aanwezig bent voor vergaderingen en ook op tijd weer terug bent van je lunchpauze. Ook als je leidinggevende er een dagje niet is geldt; begin op tijd. Zo geef je het goede voorbeeld.

3. Doe niet chagrijnig

Met het verkeerde been uit bed gestapt? We hebben allemaal wel van die dagen dat we niet op ons best zijn, maar probeer je slechte humeur buiten de werkvloer te houden. Reageer niet af op je werkgever of collega’s en al helemaal niet op klanten; zij kunnen niks aan je humeur doen. Als je regelmatig in een slecht humeur bent door je werk, wordt het tijd na te denken of je wel op je plek zit.

4. Let op je taalgebruik

Vloeken, schelden of grove opmerkingen maken, doe je niet op je werk. En al helemaal niet als er mensen zijn die je hiermee kunt beledigen. Wat jouw mening is over iemands geloof, geaardheid, afkomst etc. moet je lekker voor jezelf houden. Daarnaast kan vloeken overkomen alsof je jezelf niet in de hand hebt.

5. Kleed je fatsoenlijk

Ook als je niet in pak naar je werk hoeft, zijn er (al dan niet ongeschreven) regels waaraan je je dient te houden. Kom altijd verzorgd voor de dag. Over het algemeen is te bloot, te strak, te kort of te casual geen goed idee. Zeker nu het zomer is moet je goed nadenken of een korte broek en slippers gangbaar zijn op jouw werk.

6. Geef je fouten toe

Hoe moeilijk het misschien ook is; erken je fouten en doe je best om ze zo goed mogelijk op te lossen en in de toekomst te voorkomen. Geef anderen niet de schuld. Op deze manier kunnen collega’s die ook verantwoordelijk zijn voor de fout ook van zich laten horen. Je in allerlei bochten wringen om onder een fout uit te komen staat niet alleen onprofessioneel, uiteindelijk komt de waarheid toch wel aan het licht.

7. Los conflicten goed op

Meningsverschillen komen nu eenmaal voor als mensen samenwerken. Je kunt het niet eens zijn met je leidinggevende of collega’s om de kleinste of grootste dingen: voorkom te allen tijde dat je boos wordt. Hoe zeker jij ook van je gelijk bent. Schreeuwen, schelden of met deuren gooien is nooit toegestaan. Leg altijd op een rustige manier jouw mening uit en loop weg als de andere persoon boos begint te worden.

8. Hang je vuile was niet buiten

Een goede collega in vertrouwen nemen als je niet lekker in je vel zet moet natuurlijk kunnen. Maar wees niet te openhartig of wat je ex je allemaal aandoet tijdens je scheiding voor iedereen die het maar wil horen. Misschien is dit juist wel de cultuur op jouw werk; zorg er dan voor dat er nooit klanten zijn die je persoonlijke verhalen kunnen horen.

9. Lieg niet

Van liegen is nog nooit iemand beter geworden. Liegen op je cv, liegen dat je ziek bent of liegen dat een project goed loopt terwijl dat niet het geval is, levert je altijd problemen op. Een echte professional is eerlijk over hoe de zaken gaan en geeft tijdig aan als meer hulp gewenst is. Zo zorg je ervoor dat zaken niet uit de hand lopen. Met liegen over je cv heb je uiteindelijk alleen jezelf. Heb je een vrije dag nodig? Neem een dag vrij of vraag of je misschien wat eerder mag stoppen.

10. Probeer positief te blijven

Een negatieve collega brengt iedereen in mineur. Je werkgever zal in ieder geval niet blij met je zijn als je de sfeer verpest voor iedereen. Iemand die constant negatieve energie vraagt of stuurt werkt verlammend voor iedereen op de afdeling. Als je vindt dat er iets beter kan, maak dan een plan om er iets aan te doen. Stoort iets je? Doe er iets aan. Loop je ergens tegen aan? Bespreek het. Alleen iets constateren en erover blijven klagen levert jou en je collega's helemaal niks op.

Tot slot

We moeten allemaal streven naar een bepaalde mate van professionaliteit in ons werk. Op elk kantoor gelden weer andere regels, normen en waarden. Maar proberen om zo professioneel mogelijk te zijn wordt overal gewaardeerd. Een medewerker die net even wat behulpzamer, vriendelijker, eerlijker of vrolijker is, heeft meer kans om verder te komen. Wil je weten hoe je het maximale uit jezelf haalt? Bekijk dan ons opleidingsaanbod.