7 vragen die iedere werknemer snel moet kunnen beantwoorden


Er zijn een aantal dingen die je absoluut niet moet zeggen tegen je werkgever als je baan je lief is. ‘Ik zou het niet weten’, ‘daar heb ik geen zin in’, of ‘dat is niet mijn probleem’, zijn een paar van de ergste die wij hier bij Constitute kunnen verzinnen. Maar op welke vragen moet je je leidinggevende in ieder geval snel een antwoord kunnen geven? Wij hebben een lijst voor je samengesteld zodat jij nooit meer met je mond vol tanden staat. Graag gedaan!

1. Wat wordt er van me verwacht?

Een goede werknemer weet wat er verwacht wordt en wat zijn of haar taken zijn. In staat zijn om jouw kerntaken te beschrijven en welke eigenschappen daarbij horen is vaak een onderdeel geweest van je sollicitatie. Daarom zou je precies moeten kunnen benoemen wat jouw taken zijn. Denk hierbij aan resultaten, standaarden, doelen en welke kennis hier voor nodig is. Gedurende jouw tijd bij je werkgever kan je functie veranderen. Er komen verantwoordelijkheden bij of er vallen taken weg. Hou dit goed in gaten. Zo kom je niet voor verassingen te staan als je in gesprek bent met je werkgever.

2. Wanneer moet ik hier zijn?

Misschien een open deur maar wees altijd op de hoogte van de uren die je werkt, op welke dagen je niet hoeft te werken, welke regelingen er zijn als je ziek bent of welke regels er gelden als je moet overwerken. Weet wat je rechten en plichten zijn. Zo voorkom je gedoe achteraf. Veel medewerkers hebben namelijk geen idee waar ze wel of niet aanspraak op maken en zelfs managers kunnen hun schouders ophalen als je erover begint. Lees je contract goed door en stel vragen bij onduidelijkheden. En welke ongeschreven regels zijn er eigenlijk?

3. Waar ben ik goed in?

Elke medewerker zou moeten weten waar zijn of haar kwaliteiten liggen. Je zou zo tegen jouw leidinggevende moeten kunnen zeggen wat je meerwaarde precies is. Waarom? Omdat je zo weet welke projecten je het beste kan oppakken of welke rol je het beste kunt innemen in een bepaald project. Zo kies je de taken uit die goed passen bij jouw kwaliteiten. Op deze manier maak je het voor jezelf mogelijk om goed te zijn in je werk. En dan is die bonus of opslag ineens weer een stukje dichterbij.

4. Hoe doe ik het?

Een belangrijke vraag waar je van tijd tot tijd eens over moet nadenken. Tegenwoordig is jouw ontwikkeling binnen een bedrijf ontzettend belangrijk. Stilstand is achteruitgang. Vraag eens een collega of een leidinggevende op een informele manier om feedback. Wat gaat er wel en niet goed? Zo kun je tijdig bijsturen als men vindt dat je bepaalde taken beter moet doen. Als jij bezig bent met je eigen ontwikkeling, zijn anderen dat ook. Voor een leidinggevende is er niets zo fijn als een medewerker die zichzelf af en toe deze vraag stelt.

5. Hoe doen wij het?

Als medewerker is het goed om op de hoogte te zijn van hoe het bedrijf waar je werkzaam bent presteert; gaan de zaken goed of juist slecht? En hoe doet jouw afdeling het in vergelijking met andere afdelingen? Een medewerker die op de hoogte is van het grotere geheel wordt over het algemeen gezien als een goede medewerker. Verdiep je ook eens in de filosofie van jouw bedrijf. Waarin komt dat terug in je dagelijkse werkzaamheden? Wordt er ook daadwerkelijk rekening gehouden met de filosofie van het bedrijf in de dagelijkse gang van zaken?

6. Wat zijn mijn kernwaarden?

Wat vind jij belangrijk? Waar ga je van ‘aan’? Waar ligt bij jou de grens van wat wel en niet toelaatbaar is? Als je voor jezelf goed weet wat je belangrijk vindt in zowel je werk als je privéleven kun je makkelijk aangeven of je het ergens wel of niet mee eens bent. Zo weten je collega’s en werkgever wat ze aan je hebben. Dit kan op het gebied van werkethiek of persoonlijke normen en waarden. Ben je het niet eens met de gang van zaken? Laat van je horen! Zo blijf je bij je principes en dwing je respect af.

7. In welke bedrijfscultuur zit ik?

Wat kan wel en niet op jouw afdeling? Hier moet je van op de hoogte zijn om belangrijke uitglijders te voorkomen. Waar bij de ene organisatie schunnige grappen enorm worden gewaardeerd, is het bij de andere not done. Je moet je beseffen dat naast de geschreven regels, de ongeschreven regels vaak de dienst uitmaken. Hoe spreek je bijvoorbeeld je leidinggevende aan? En wat wordt er van je verwacht op het gebied van overwerken? Of kun je juist een keer wat eerder naar huis op de vrijdagmiddag?

Tot slot

Alle voorbeelden hierboven komen neer op het feit of je verbonden bent met je werk of niet. Denk je erover na of doe je klakkeloos wat je wordt opgedragen? In deze tijd wordt er steeds meer eigen initiatief verwacht van medewerkers. Je moet meedenken. Blijf ontwikkelen; schrijf jezelf in voor een financiële training of plan eens een gesprek in met je werkgever of jouw ideeën voor het bedrijf te bespreken. Je zult zien dat jouw carrière in een stroomversnelling komt.